Saņemt bezmaksas konsultāciju.
Kad funkcionalitāti apņem skaistums jeb top web dizains, tad ikviens savu dalību tajā vēlas ņemt. Šajā rakstā dizaina speciālisti skaidro, kā top web dizains.
1. Vajadzība
Viss sākas ar vajadzību, kad mājaslapai, kampaņas piezemēšanās lapai (landingpage), sociālo tīklu profila fonam (background) ir nepieciešams dizains. Kāpēc? Tas ir labs jautājums! Un tieši ar „Kāpēc?” sākas dizaina izstrādes process. Gan pasūtītājam, gan dizaineram ir precīzi jāzina, kādu mērķi ar jauno dizainu uzņēmums vēlas sasniegt – pārdot vairāk, uzlabot imidžu, vairot atpazīstamību, mainīt imidžu, palielināt lojālo klientu skaitu un daudzus citus.
„Smuks” vai „nesmuks” dizains ir ļoti subjektīvs viedoklis – vienam patīk māte, vienam meita, bet citam kleita. Tāpat „smuks” negarantē mērķu sasniegšanu, jo dizains web pasaulē ir kas vairāk nekā skaisti sagrupētas bildītes un krāsas – tam ir jābūt funkcionālam – tādam, ko konkrētā mērķa grupa sapratīs.
2. Analīze
Pirmais, ar ko dizaineri sāk darbu, ir vajadzību, mērķu, preču un pakalpojumu analīze, jo dizainers nezīmē dizainu ne sev, ne Jums, viņš zīmē dizainu, lai sasniegtu Jūsu izvirzītos mērķus. Ja Jūs vēlaties saņemt jaunu web lapas dizainu, dizaineram ir jāizpēta Jūsu konkurentu mājaslapu dizaini, kā arī pasaules mēroga uzņēmumu mājaslapas šajā nozarē.
Parasti dizaina izveide notiek ciešā sadarbībā ar specifikācijas izveidi – jo dizaineram arī ir liela loma mājaslapas funkcionalitātes izstrādē. Piemēram, prasmīgs dizainers ar dizaina palīdzību var palīdzēt koncepta autoram saīsināt pirkuma veikšanas procesu – par vienu soli, kas noteikti palielinās izdarīto pirkumu skaitu u.c.
Tāpat ir jāizanalizē un jāsaprot, kuras ir svarīgākās lietas, un jāprot tās izcelt. Piemēram, vienā mājaslapā, iespējams, ir jāizceļ pakalpojums – priekšrocības, citā – preču specifikācija, citā – poga pirkt, bet citā – shematiski jāpaskaidro, kā notiek kāds no piedāvātajiem procesiem.
3. Koncepcijas meklēšana
Koncepcijas meklēšanai ir svarīga loma dizaina tapšanas procesā, jo, balstoties uz klienta sniegto informāciju, konkurentu izpēti un labo piemēru apskati, dizaineram var rasties pat vairākas idejas – vīzijas par dizainu. Ja nepieciešams, dizainers skicē uz papīra lapas līdz nonāk pie galvenā pieturas punkta, kuru pēc tam apaudzē ar citām idejām. Kā stāsta Aleksandrs – dizaina izveides procesā viena ideja apaudzē otru, tā nonākot pie trešās, ceturtās … un visbeidzot līdz skaidrai vīzijai par to, kā dizainam jāizskatās.
4. Dizaina zīmēšana
Beidzot! Sākas darbs pie reālās dizaina zīmēšanas. Vienu pēc otra dizaineri zīmē elementus un novieto tos kopējā dizainā. Jāizceļ ir dizaina svarīgākie elementi! Kā atzīst YAM.lv dizaineri – ideāli būtu, ja uzzīmētais dizains vienu dienu varētu „pagulēt” dizainera mapītē, lai pēc dienas uz to varētu apskatīties ar pavisam jaunu skatu, lai varētu veikt vēl pēdējās korekcijas, papildinājumus vai dizaina pieslīpēšanas darbus un tikai tad sūtīt klientam.
5. Saskaņošana
Līdz ar dizaina nosūtīšanu klientam, dizaineri pievieno arī nelielu paskaidrojumu ar pamatojumu, kas ir galvenie akcenti dizainā, kāpēc virsraksts ir tieši tik liels, kāpēc ikona ir sarkana, nevis zila, kāpēc elementu izvietojums ir tieši tāds utt.
Klients pēc dizaina apskatīšanas izsaka savus komentārus, pēc kuriem dizaineram jāveic labojumi.
Daži dizaineru komentāri
Viegli un patīkami ir strādāt ar klientiem, kuri uzticas, ar to mēs nedomājam, ka klientam visam ir jāpiekrīt. Klientam ir jāapzinās, ka arī dizaineram, tāpat kā juristam un ārstam, ir izglītība, pieredze un ka arī viņš ir savas nozares speciālists, kurš strādā, lai Jūs sasniegtu savus mērķus. Daudz grūtāk ir strādāt ar klientiem, kuri neuzticas mūsu profesionalitātei un skatījumam uz viņu biznesu, arī labu rezultātu sasniegt šādi ir daudz grūtāk.
Labāk pieskaņot aproču pogas pie uzvalka, nevis uzvalku pie aproču pogām – šis ir stāsts par to, ka nereti uzņēmumi vēlas veidot mājaslapu pie pagājušajā gadsimtā izveidotā logo, kurš diemžēl jau šobrīd ir morāli novecojis un vairs neatbilst uzņēmuma būtībai, tomēr, taupot līdzekļus, arī šādi lēmumi tiek pieņemti. YAM dizaineri komentē, ka šis nav pareizais domu gājiens, jo, kāpēc ir jāinvestē nauda jaunas mājaslapas dizainā, kuru mēģina pieskaņot senam logo – stratēģiski un ilgtermiņā efektīvāk būtu izveidot jaunu (vai nedaudz atsvaidzināt) uzņēmuma logo, lai tas paustu uzņēmuma šī brīža un nākotnes pārliecību un tikai pēc tam veidot mājaslapas dizainu.
Mēs nezīmējam dizainu, lai tas patiktu mums vai Jums – mēs gribam, lai tas patiktu klientam! Mēs zīmējam dizainu, lai tas sasniedz Jūsu biznesa mērķus un atbilst Jūsu biznesa mērķauditorijas interesēm, dzīvesstilam un pārliecībai.
Dizaineri vēlas jaunus izaicinājumus! Mēs vēlamies, lai klienti mums uzticas, mēs nevēlamies pārzīmēt jau esošu mājaslapu dizainu, nomainot tikai krāsas, mēs vēlamies radīt ko jaunu, nebijušu, vēl labāku, efektīvāku un pārliecinošāku.
Maketēšana no web dizaina stipri atšķiras – web dizainers un maketētājs nav viens un tas pats. Web dizainā ir virkne specifisku un tehnisku lietu, par ko maketētāji bieži pat nenojauš.
Dizaineri labi orientējas tehnoloģiju vidē un iespējās, jo lielai daļai no viņiem ir augstākā izglītība kādā no interneta tehnoloģiju jomām. Web dizainera amatu gan Latvijas augstskolās apgūt pagaidām nav iespējams. Līdz ar to dizaineri mācās pašmācības ceļā, apmeklē dažādus seminārus un kursus gan Latvijā, gan citās valstīs.
„ Arī YAM Dizains mājaslapas dizaina radīšanā varēju radoši izpausties! Uzskatu, ka neliela interaktivitāte lapā rada pozitīvu auru, piesaista interneta lietotāju uzmanību un palīdz pievērst uzmanību svarīgākajām lietām ļoti gaumīgā un neuzbāzīgā veidā.”
Svarīga dizaina ziņā ir ne tikai sākumlapa, kā tas ir daudzās vizītkartes tipa mājaslapās, bet gan daudz un dažādas lapas un elementi tajās.