Saņemt bezmaksas konsultāciju.
Ne visi atļaujas veikt mājas lapas akcepttestēšanu, tāpēc gadās, ka mājas lapa ir izveidota, uz priekšnieka datora tā izskatās labi, darbojas arī labi, par to tiek samaksāts izstrādātājam, un… paiet kāds laiciņš, un izrādās, ka mājas lapa uz kolēģa datora izskatās pavisam savādāk, kā bija iecerēts. Ar laiku problēma tiek izlabota, taču tad salīdzinot savu mājaslapu ar konkurentu mājaslapām, tiek pamanīts, ka tajā pietrūkst dažas iespējas. Un arī vēlāk, domājot par mājas lapas attīstību, bieži vien noskaidrojas, ka lapa ir diezgan kardināli jāpārtaisa, no kā varētu izvairīties, ja pašā sākumā lapas izstrādātājiem tiktu pieprasītas dažas diezgan pašsaprotamas lietas.
Mums ir bijis gadījums, kad sniedzam nelielu konsultāciju kāda uzņēmuma vadītājam saistībā ar uzņēmuma mājas lapas attīstību, un mums bija jāsaka: „Ziniet, jāatzīst, ka jūsu mājas lapa ir diezgan liela haltūra, kaut arī ārēji un vizuāli tā izskatās labi.” Vadītājs iztaujāja mūs, un beigās izsauca kādu savu padoto, kurš bija atbildīgs par IT lietām un mājas lapu, un pajautāja: „Kā tas tā gadījās, ka mēs samaksājām tik lielas naudas par mājaslapu, bet tagad sakiet, ka viņa ir nekvalitatīva?” Cilvēks saminstinājās, sāka stāstīt par to, ka tad viņš vēl daudz ko nav zinājis, paļāvies uz to, ka mājas lapas izstrādātājs esot diezgan zināms uzņēmums. Mēs centamies viņu aizstāvēt: „Patiesībā vismaz 95% mājaslapu Latvijas interneta vidē ir vismaz tikpat nekvalitatīvas.” Uz ko priekšnieks atbildēja – „Mums nav jābūt kā visiem. Mums ir jābūt labākajiem.” Kopīgiem spēkiem daudzas mājas lapas problēmas tika atrisinātas (vai apietas), un šis uzņēmums tagad , manuprāt arī ir labākais savā darbības sfērā arī interneta vidē, taču šis uzņēmums varētu ietaupīt diezgan daudz resursus, ja pieņemot no izstrādātāja mājaslapu, palūgtu kāda kompetenta cilvēka viedokli.
Lai nu kā, zemāk ir daži ieteikumi, kurus var izpildīt jebkurš (vai palūgt pārbaudīt savam par IT un web lietām atbildīgajam cilvēkam), lai būtu vismaz kaut kāda pārliecība, ka tikko izveidotā mājas lapa nav nohaltūrēta no izstrādātāju puses.
Pārbaudiet lapas atbilstību W3C standartiem
Pirmkārt, mājas lapai ir jāatbilst kādam no World Wide Web Consortium (W3C) noteiktajiem standartiem. Tas palielinās iespējas, ka jūsu mājas lapa vienādi labi attēlosies gan jūsu interneta pārlūkā, gan uz citos pārlūkos, mobilajās ierīcēs un pārlūkos, kas tiks izlaisti nākotnē. Atbilstība W3C standartiem garantē arī to, ka meklētājsistēmām (kā Google.lv vai Yandex.ru) nebūs problēmu noindeksēt lapas saturu, lai jūs iegūtu apmeklētājus arī no meklētājsistēmām.The W3C Markup Validation Service
Pārbaudīt vai lapa atbilst standartiem var diezgan vienkārši – atveram saiti http://validator.w3.org, kur ierakstam savu mājaslapas adresi un nospiežam „Check”. Ja rezultāts ir „Passed”, tad viss ir kārtībā – lapa atbilst kādam no W3C standartam.Result: Passed
Patiesībā ir diezgan daudz W3C standarti, pēc kuriem var veidot mājas lapas, taču, ja lapa atbilst vismaz kādam no standartiem, tad tas nozīmē, ka lapas izstrādātāji nav haltūrējuši. Pretējā gadījumā metiet lapu izstrādātājiem atpakaļ, lai labo tikmēr, kamēr atbilst vismaz kādam standartam. Lai nedomā, ka esat ar pliku roku ņemami.
Nevajag aizmirst, ka pārbaudīt uz W3C standartiem vajag ne tikai sākumlapu, bet pēc iespējas vairāk lapas no savas mājaslapas, jo bieži vien sākumlapai ir pilnīgi unikāls izklājums salīdzinot ar citām lapām.
Starp citu, pārbaudot pašu mājas lapu izstrādātāju mājas lapas uz W3C standartiem, varat diezgan viegli atsijāt tos, kuri nepievērš uzmanību vispārpieņemtiem standartiem, kas varētu būt viens no faktoriem, izvēloties uzņēmumu, kas izstrādās un apkalpos jūsu mājas lapu.
Pārbaudiet, kā izskatās lapa citos pārlūkos
Nākamais solis būtu pārbaude, kā lapa izskatās citos pārlūkos (ne tikai uz uzņēmuma priekšnieka milzīgā monitora). Teorētiski, ja lapa atbilst iepriekšminētajiem W3C standartiem, tad tai būtu jāattēlojas vienādi uz visiem populārākajiem pārlūkiem, jo arī tiem ir jāatbalsta W3C standarti. Diemžēl šos standartus katrs pārlūks reizēm interpretē pa savam, tāpēc vajag pārbaudīt „dabā”, kā lapa attēlojas uz citiem pārlūkiem.
To var izdarīt diezgan vienkārši izmantojot BrowserShots.org piedāvāto bezmaksas pakalpojumu. Atveram BrowserShots.org, ierakstam savas mājas lapas adresi un atzīmējam visus pārlūkus, uz kuriem vēlamies notestēt savu mājas lapu. Nospiežam „Submit” un gaidam, rezultātus – ekrānšāviņus, kā izskatās mājas lapa dažādos pārlūkos.
Protams, ka mājas lapai vajadzētu izskatīties identiski vismaz uz pašiem populārākajiem pārlūkiem – Mozilla Firefox, Internet Explorer, Google Chrome, Opera, Apple Safari…
Neaizmirstiet šādi pārbaudīt ne tikai sākumlapas izskatu, bet arī citu savas mājas lapas sadaļu izskatu.
Domēna vārda kanonizēšana
Šis punkts ir vairāk tāda kā mājas lapas izstrādātāja pārbaude uz attieksmi pret savu darbu, vai tiek pievērsta uzmanība sīkumiem.
domēns.lv Atveriet savu mājas lapu, ierakstot tās adresi pārlūkā kā domēns.lv (bez ”www” sākumā), un tad atveriet savu mājas lapu, ierakstot tās adresi ar „www” sākumā – www.domēns.lv. Abos gadījumos rezultātā vajadzētu atvērties vienai un tai pašai adresei (vai nu ar, vai bez „www” sākumā – parasti klients pats izvēlas sev tīkamāko variantu). It kā sīkums, taču meklētājsistēmām tas ir ļoti būtiski. Tāpēc, ja abos gadījumos rezultātā neatveras viena un tā pati adrese, tad pakonsultējaties ar izstrādātāju, kurš variants (domēns.lv vai www.domēns.lv) jums ir vēlamāks, un palūdziet, lai izstrādātājs veic automātisku pāradresāciju no otra varianta uz vēlamo (kuru mēdz sauc par kanonisko, jeb angliski „canonical”).
Lietotājiem draudzīgas interneta adreses
Cik vienkāršas ir jūsu mājas lapas dažādu lapu adreses? Cik tās viegli ir nolasīt, piemēram pa telefonu? Cik daudz tās izsaka par to saturu? Pārliecinieties, ka adreses ir līdzīgas šai:
http://www.domens.lv/lv/kontakti Nevis šai: www.domens.lv/?content_id=6413&lang=lv
Nestrādājošas saites un saišu ieciklēšanās
Pārbaudiet, vai lapā nav saites, kuras ved uz neeksistējošām lapām.
Turpat pārliecinieties, ka jūsu mājaslapā nav bezgalīgs saišu daudzums. Ļoti bieži, mājaslapās ar kalendāriem, ir saites uz nākamo mēnesi. Nospiežam uz šo saiti un tur ir atkal saite uz nākamo mēnesi vai nedēļu. Un tā bezgalīgi. Tas nemaz nav labi.
Varbūt padomājiet, cik reāli tālā nākotnē jums vajag šādu saiti (diez vai tālāk par 10 gadiem, un pavisam noteikti šāda saite nav vajadzīga 2839. gada janvāri), un tālāk prasiet izstrādātājiem to novākt. Pretējā gadījumā jūsu mājaslapa sastāvēs no bezgalīga, saturiski diezgan bezjēdzīgu, lapu skaita.
Logo un tā funkcionalitāte
Ir pierasts, ka mājas lapas logo atrodas lapas kreisajā augšējā stūrī. Tam ir arī praktisks pamatojums – lai saglabātu lapas piederību (branding) zīmolam, logo jābūt redzamam vienmēr. Un kreisais augšējais lapas stūris ir vienīgais stūris, kurš būs vienmēr redzams arī samazinot interneta pārlūka logu.
Tāpat ir pieņemts, ka noklikšķinot uz logotipa, var nokļūt mājas lapas sākumlapā.
Tātad pārliecinieties, ka mājas lapas logotips atrodas kreisajā augšējā stūrī, un noklikšķinot uz tā, apmeklētāji nonāks sākumlapā.
Pamatlietas, kurām jābūt katrā lapā
Pārliecinieties, ka lapas pašā apakšā ir saite uz kontaktiem – tajā vietā, kur tā ir gandrīz visās lapās. Vai eksistē meklēšana pa lapu? Vai meklēšanas logs atrodas lapas augšpusē, vēlams, labajā pusē? Vai lapas apakšā ir arī saite uz lapu ar jūsu lapas struktūras attēlojumu (kurai būtu jāveidojas automātiski)?
RSS barotne un sitemaps
Ja lapai ir paredzēts, ka tiks regulāri pievienots un atjaunots saturs (piemēram, ziņu sadaļa), tad pāliecinieties, ka lapai ir izveidota automātiska RSS barotne, kuru ne tikai var izmantot daži lietotāji, bet kuru varēsiet izmantot arī, lai automātiski ietvītotu informāciju par jaunajām ziņām sava uzņēmuma tvitera vai facebook kontā, izmantojot, piemēram, twitterfeed.com sniegtos pakalpojumus.
Pārliecinieties, ka lapai automātiski tiek veidotas XML sitemaps datnes (atbilstoši Sitemaps.org aprakstītajam standartam), kas satur informāciju par jūsu mājas lapas struktūru, ko izmanto meklētājsistēmas, lai ātrāk iegūtu informāciju par jūsu lapu.
Katrai lapai savs, unikāls nosaukums
Pārbaudiet, ka katrai lapai ir savs unikāls nosaukums, nevis visu lapu nosaukums ir vienāds „Uzņēmuma XXX mājaslapa”. Lai saglabātu piederību zīmolam, bieži vien lapu nosaukumus veido šādi: „Lapas tēma | xxxxxxxx.lv”, kur mainās „Lapas tēma” katrai lapai, bet „xxxxxxxxx.lv” palīdzēs jums un citiem viegli atpazīt savas mājaslapas lapas Google meklēšanas rezultātos.
Iedodiet patestēt mājas lapu vecmāmiņai un kaimiņam
Iedodiet patestēt savu mājas dažiem cilvēkiem, kas atrunājas ar „es neko no weblapām nesaprotu”. Visticamāk, ka tieši šādi cilvēki būs jūsu mājaslapas apmeklētāji. Palūdziet viņiem pašiem veikt kādu uzdevumu, piemēram, atrast kādu informāciju mājaslapā, un klusējot vērojiet, kas viņiem sagādā grūtības, kur viņi klikšķina kļūdaini, ko viņi nepamana. Un nepārmetiet šiem cilvēkiem, „kā var to nesaprast, ka jāklikšķina ir te?!”, bet pārdomājiet, kāpēc viņi to nav sapratuši. Varbūt poga nebija pietiekoši pamanāma? Varbūt uzraksts uz tās nebija pārliecinošs un pašsaprotams? Vai tā poga ir tikai viens no 100 redzamajiem elementiem mājaslapā?
Šajā rakstā tika apskatīti tikai virspusēji aspekti, kurus var pārbaudīt katrs, neņemot vērā mājas lapas saturu, un funkcionalitāti. Tāpēc, ja vēlaties būt pilnīgi pārliecināts, ka maksājat atbilstošu samaksu par to, ko saņemat no mājas lapas izstrādātāja, tad izmantojiet mājaslapas akcepttestēšanas pakalpojumus, un visticamāk, ka laicīgi pamanītās un novērstās problēmas jums izmaksās daudz lētāk, nekā, ja pēc tam attapsieties, un iesiet pie mājas lapas izstrādātāja pieprasīt izmaiņas mājas lapā, par kuru jau ir parakstīts pieņemšanas-nodošanas akts.